Sunday, July 19, 2009

H1N1..adakah is akan berakhir?

Baru-baru ni aku pegi ke program anjuran Puteri UMNO Negeri bertempat di Bangunan UMNO Negeri, Kota Kinabalu. Kalau tak silap & masih ingat nama doktor yang bagi taklimat tu Dr Timothy. Talk yang begitu bernas sekali, namun rasanya tidak cukup masa untuk mengutarakan beberapa soalan yang menjadi tanda tanya..banyak soalan rupanya.

Program-program seperti ini adalah perlu kerana ianya mampu mengelak rasa panik di kalangan rakyat Malaysia dengan berita-berita kematian dan proses kuarantin yang perlu. Apa yang perlu kita tahu mengenai virus ini? Apa yang perlu dilakukan bagi mengelak penularannya? Perlukah setiap seorang dari kita mendapatkan suntikan vaksin Influenza A H1N1 (selsema babi)?

Cukupkah hanya dengan membasuh tangan? Adakah selamat bagi kita untuk berkeliaran di mana-mana? Persoalan ini dapat dijawab dengan baik oleh panel penceramah, Dr Timothy.

Yang perlu kita kongsi bersama adalah, perbezaan selsema babi ini dengan demam/selsema biasa. Dapatkah kita bezakannya? Saya pasti tidak..yang mana akhirnya akan ke klinik juga untuk mendapatkan saringan.

Namun, satu-satunya persoalan saya yang seolah-olah tidak dapat dijawab oleh beliau adalah.. Apakah peratusan kebarangkalian bagi pandemik ini akan berakhir..?

No comments: