Friday, March 9, 2012

"REALITI ROYALTI MINYAK PETROLEUM DI SABAH"

PR berjanji nak menaikkan royalti minyak petroleum dari 5% kepada 20% manakala STAR pula 50%..punya la syok bila kita dengar macam ni kan? seolah olah its only about numbers..

REALITInya....

pembahagian keuntungan yang dipersetujui oleh kerajaan negeri Sabah, persekutuan dan juga syarikat konsesi carigali minyak dalam Perjanjian Kontrak Perkongsian Pengeluaran atau dalam english di sebut Production Sharing Contract (PSC), adalah seperti berikut:-

State = 5%
Federal = 5%
Kos penerokaan dan pengeluaran = 30%
Syarikat konsesi carigali minyak (Petronas, Shell, Esso, BP, Murphy) = 60%

..siapa kata federal dapat 95%??

Petronas dan syarikat petroleum asing telah melabur berpuluh-puluh billion ringgit untuk meneroka dan mengeluarkan sumber minyak dan gas dari perairan Sabah. Logik la juga kalau mereka ini entitle kepada 60% keuntungan untuk dibahagi-bahagikan kepada pemegang saham konsesi.

Anwar bukan tak tahu ni semua, dia tahu...tapi sengaja nak spin. apa dia fikir rakyat sekarang bodoh ke tak tau mana nak dapat maklumat dan fakta?

anwar juga dengan lantang tabur janji di setiap sesi ceramah dia pada orang-orang tertentu dengan mengatakan sabah akan dapat royalti sebanyak 20% kalau PR menang di sabah..persoalannya, dari manakah sumber dia nak tambah sebanyak 15% lagi tuh??

dari kos pengeluaran?? alamat menurun la jumlah pengeluaran nanti...
dari kos penerokaan?? alamat menurun la produktivi carigali minyak...siapa nak bayar??
dari keuntungan syarikat konsesi minyak?? besar kemungkinan kita akan disaman kat world court sebab langgar perjanjian dan kontrak asal..

huru hara kan? inikah yang anwar cadangkan untuk masa depan sabah?? inikah yang STAR cadangkan yang kononnya perjuangkan hak rakyat Sabah??

its not about NUMBERS!! kami rakyat sabah bukan bodoh!! dan kami rakyat sabah tidak mau diperbodohkan oleh PKR ke (haprak)..,STAR ke (parti buangan sarawak nak masuk sabah????)..,UBF ke (kabur-kabur pandangan)..,SPF ke...SAPP ke.... SEMUA PARTI AUTA!!

No comments: